Na internete nachádzam množstvo článkov, v ktorých sa vraví, že ak dieťa v 3 rokoch ešte nerozpráva, treba spozornieť. Ako logopéd s dlhoročnou praxou by som chcela upozorniť, že
ak dieťa v 3 rokoch ešte nerozpráva, jedná sa o vývinové oneskorenie, ktoré je veľké celé 2 roky.
Dieťa začína rozprávať svoje prvé slová okolo 12 mesiacov. Samozrejme, vývin je individuálny, preto niektoré deti povedia prvé slovo už v 10.mesiaci, iné v 14. mesiaci a to je v poriadku. Ak Vaše dieťa však povie svoje prvé slovo v 36. mesiaci, v poriadku to rozhodne nie je.
Vývinové oneskorenie o 2 roky je veľmi veľa.
Ak si to prirovnáme k motorike, predstavte si, že by Vám niekto radil, aby „ste spozorneli“, ak Vaše dieťa v 3 rokoch ešte nechodí. Dieťa v 3 rokoch robí svoje prvé kroky okolo nábytku a vy ešte len začínate rozmýšľať, či navštívite fyzioterapeuta, či svoje dieťa budete nejakým takýmto odborníkom „trápiť“, či na to ešte nie je malé a veď sa chodiť naučí, keď nastúpi do škôlky.
Ak si to prirovnáme ku kognícií, k rozumovým schopnostiam, predstavte si, že dieťa ani v 3 rokoch nehľadá hračku schovatú pod plienočkou, nehrá sa s Vami „neni – kukuk“, neopakuje po Vás činnosti a nereaguje na oslovenie. Alebo si predstavte, že si 5-ročné dieťa hovorí samé sebe v 3. osobe.
Predstavme si 3-ročné dieťa, ktoré nevie piť z pohára a nevie samé držať lyžicu, nesnaží sa samé vyzliecť či obliecť. Nevyhľadáva rodiča, keď sa buchne alebo keď má strach. Neskúša hranice, nerozumie zákazom. Kam ho položíte, tam ostane, nechá sa obslúžiť a doteraz nemalo chuť skúšať a robiť niečo samé… Takto nejako by vyzeralo dieťa s 2-ročným vývinovým oneskorením v sociálno-emocionálnom vývine a v sebaobsluhe.
Pri takýchto ťažkostiach spozornieme omnoho skôr. Prečo oneskorenie vo vývine reči nechávame tak dlho rásť a prehlbovať bez toho, aby sme dieťaťu pomohli?
Ak dieťa nerozpráva v 16. mesiacoch, hovoríme o oneskorení v reči. Ak dieťa nerozpráva v troch rokoch, nehovoríme o oneskorení, ale o poruche, ktorá si vyžaduje intenzívnu a systematickú terapiu.
Na to, aby dieťa povedalo prvé slovo, potrebuje mať osvojené určité predrečové schopnosti. Voláme ich prekurzory reči. Viac o nich v tomto článku. Ak dieťa nerozpráva, pozeráme sa na to, či a ktoré prekurzory rečí má osvojené.
Oneskorenie vo vývine reči preto vieme predpokladať ešte predtým, než dieťa povie prvé slovo.
Prečo treba spozornieť tak včas?
Mierne oneskorený vývin reči môže dieťa dobehnúť spontánne.
Oneskorený vývin reči môže dieťa dobehnúť s malou včasnou pomocou (napríklad takouto).
Oneskorený vývin reči môže prejsť do Vývinovej jazykovej poruchy v prípade, že dieťa nemá žiadne ďalšie ťažkosti v iných oblastiach. Takáto porucha potom dieťa prevádza pomerne dlho a takmer vždy sa na ňu neskôr „nabaľujú“ poruchy učenia.,
POZOR. Oneskorený vývin reči v raných štádiách môže a často je len skorým SYMPTÓMOM INEJ, závažnejšej vývinovej poruchy. Napríklad poruchy sluchu, autizmu, mentálneho postihnutia, vývinovej apraxie, hypotónie, ADHD, ťažkostí v oblasti ORL či vývinových syndrómov.
Hlavne preto je potrebné spozornieť včas a závažnejšie ťažkosti včas potvrdiť alebo vylúčiť. V prípade, že sa vylúčia, je vhodné dieťa podporiť čím skôr, aby oneskorený vývin do vývinovej jazykovej poruchy ani neprešiel; prípadne, aby sme s intervenciou začali včas.
Zdroje:
KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. 2016. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2016 342 s. ISBN 987 80 223 4165 3.
PEČARKOVÁ, J. 2018. Dieťa s narušenou komunikačnou schopnosťou. In. Náročné dieťa, aktualizácia č. 4. Bratislava: Nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, 2018. ISBN 978 80 8140 288 3.
PEČARKOVÁ, J. 2021/a. Logopédia včas. Otázky a odpovede. Bratislava: Nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, 2021 140 s. ISBN 978 80 8140 517 4.
HORŇÁKOVÁ, K., KAPALKOVÁ, S., MIKULAJOVÁ, M. 2005. Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko, 2005 155 s. ISBN 80 969 074 3−3. [online] URL: https://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/pdf/Sucasti/Katedry/KL/Texty__knihy/Kniha_o_detskej_reci.pdf.
https://www.asha.org/public/developmental-milestones/communication-milestones-13-to-18-months/
https://www.nidcd.nih.gov/health/speech-and-language