Mnoho odborníkov by Vám povedalo že jednoznačne podľa:
druhu vzdelania a
miesta, kde logopéd pracuje
Medzi rodičmi tiež niekedy letí fáma, že majú hľadať „len klinického logopéda“, pretože školský „iba učí hlásky“. Alebo že je lepší logopéd „súkromný“.
Jednoznačne môžem povedať, že to nie je pravda. Ja osobne som pracovala aj v zdravotníctve, aj v školstve a vzdelanie mám to isté 🙂
Pojem „súkromný logopéd“ oficiálne neexistuje. Vznikol len medzi rodičmi a v zásade sa odkazuje na to, či sa u logopéda za sedenia platí alebo nie.
Tieto fámy pravdepodobne vznikajú paradoxne preto, že logopédov je málo. A práve preto sa „rozsypalo vrece“ s ľuďmi, ktorí nie sú odborníci a robia logopédiu alebo „niečo ako logopédiu“ a často sa jedná doslova o šarlatánov.
Toto, žiaľ, pravda je. Nie je to však tak, že dobrý logopéd – odborník pracuje len v zdravotníctve alebo musí byť spoplatnený. Logopedickú intervenciu by nemali poskytovať napr. občianske združenia či materské centrá – jednak je to nezákonné, jednak takýto odborník nedisponuje možnosťou supervízie či regulovaného kontinuálneho vzdelávania.
Avšak, je tu niekoľko dobrých postrehov od rodičov, a to:
Bežný rodič často ani nemá šancu vysomáriť sa z toho a zistiť vzdelanie či inštitúciu logopéda.
Navyše, môže sa stať, že do MŠ alebo aj do materského centra dochádza logopéd, ktorý pracuje riadne regulérne v Centre poradenstva a prevencie, alebo v ambulancii klinického logopéda pracuje človek, ktorý ešte sám nie je klinický logopéd, alebo že ZŠ či MŠ priamo zamestnáva logopéda, ktorý má adekvátne vzdelanie aj sa kontinuálne vzdeláva… a môžete tiež nájsť „súkromného“, „klinického“, „skvelého kakavkového-makového logopéda“, ktorého sa však Vaše dieťa bojí alebo Vám dá termín 5x do roka a ste vnútri 15 minút… skrátka je z toho poriadny guľáš.To, že niekto vyštudoval konkrétnu katedru na konkrétnej univerzite z neho ešte nerobí dobrého logopéda.
Typ štúdia je argument, ktorým sa často oháňajú rodičia aj logopédi – avšak, pre rodiča so zdravým sedliackym rozumom je jasné, že dobrého odborníka nerobí len štúdium, ale aj skúsenosť, profesionalita, schopnosť pracovať s deťmi či ľudskosť (keďže pracuje s ľuďmi).Čakačky sú dlhé, prečo by som neskúsil zatiaľ iného odborníka, ktorý nemá také dlhé čakačky?
Môže nesprávny učiteľ učiť dieťa niečo, čo je preň zbytočné ba dokonca nevhodné? Môže. Pohľad rodiča je však jasne kritický: radšej niečo, ako nič. Čo s ním mám teda robiť, kým mi dá termín logopéd o rok..? Nečinne čakať?
Ja vidím, že moje dieťa sa cíti lepšie, tak nepotrebujem zisťovať, čo na to hovorí veda.
A niekedy rodič ani nemá možnosti či energiu zisťovať, či je nejaká metóda „založená na dôkazoch“. Preňho je dôkazom šťastné dieťa, ktoré sa viditeľne cíti lepšie. (Pozor, toto kritérium spĺňa aj nanuková terapia! 😉 )
Keď som teda dostala otázku od rodičov „Ako spoznám dobrého logopéda“, rozhodne som nevravela nič o druhu vzdelania či pracovisku. Aby sa však rodič vyhol šarlatánom a nestratil drahocenný čas (a často aj peniaze), mal by si dávať pozor na veci, ktoré má šancu zistiť a všimnúť si ich sám – hneď na prvom stretnutí 🙂
Ako to teda zistiť? Čo si môžem všímať?
Dobrý logopéd robí anamnézu – žiaden odborník neurobí diagnostiku bez anamnézy. Najskôr sa Vás veľmi podrobne spýta na tehotenstvo, pôrod, vývin dieťaťa, súrodencov a rodinu, iné vyšetrenia, ktoré ste absolvovali a i.
Dobrý logopéd robí diagnostiku – žiaden odborník nenavrhne terapiu bez toho, aby najskôr urobil diagnostiku. (Pozor, ak máte šikovné dieťa, ktoré iba nevie R, diagnostika môže trvať aj pár minút – inokedy aj 2 sedenia a návštevu iných odborníkov) Rozhodne však nejaká diagnostika prebehne. A to znamená, že logopéd Vám tiež povie diagnózu predtým, než Vám navrhne terapiu. Možno Vám nepovie „Vaše dieťa má velárny rotacizmus“ ale niečo ako „Vaše dieťa chybne vyslovuje hlásku R, tak z hrdla“.
Dobrý logopéd Vám všetko vysvetlí – ak Vám dá správu, vysvetlí Vám odborné slová, interpretuje Vám ju. Vysvetlí Vám diagnózu dieťaťa, prognózu aj to, prečo máte cvičiť to, čo máte cvičiť. Ak ste to náhodou nepočuli, dobrý logopéd Vám to bez váhanie povie na požiadanie.
Dobrý logopéd nerobí to isté so všetkými deťmi – a tu je základ, ako spoznáte šarlatána – pravdepodobne si absolvoval 1 kurz a všetkým odporúča to isté, bez ohľadu na diagnózu či výsledok diagnostiky. S každým dieťaťom robí rovnakú terapiu, rovnaký tréning, nedajbože ponúka rovnaký výživový doplnok. Toto dobrý odborník – logopéd v žiadnom prípade nespraví. Dobrý logopéd pozná viacero druhov terapií a možno používa rovnaké hračky, ale každému dieťaťu sa snaží urobiť terapiu „na mieru“ podľa výsledkov diagnostiky.
Dobrý logopéd vie, o čom hovorí, ale netvári sa ako majster sveta – keď logopéd rozpráva, je Vám jasné, že „netápe“. Znie to tak, akoby to už veľa krát vysvetľoval veľa rodičom. Je jasné, že rozumie súvislostiam a vie Vám adekvátne odpovedať. Nevyhýba sa Vašim otázkam. A zároveň je znakom profesionality, ak prizná, že niečo nevie. Logopéd nie je univerzálny odborník. Hoci je logopéda úzko prepojená s mnohými inými vedami – logopéd nie je neurológ, ORL, čeľustný ortopéd ani psychológ. Je to logopéd. Je prirodzené, že nemusí vedieť všetko. Ak to bude potrebné, pošle Vás na ďalšie odborné vyšetrenia (väčšinou do zdravotníctva) – psychologické, ORL, neurologické, foniater a pod. Ak sa však bude všemožne snažiť ukázať, že vie všetko, on a jeho centrum sú najlepšie na svete a ostatní to robia zle a vy už nikoho iného okrem neho nepotrebujete, ani žiadne iné vyšetrenia ako to jeho, alebo že vyrieši úplne všetko, čo Vaše dieťa trápi…, zbystrite. Dobrý logopéd Vám povie, ak sa niečo nedá; ak niečo neposkytuje, nemá na to adekvátne školenie alebo s tým nemá veľkú skúsenosť.
Dobrý logopéd dáva domáce úlohy – pozor na tých, ktorý pracjú s dieťaťom bez vašej prítomnosti a potom Vám nepoveda čo robili, prečo to robili, a tiež čo, ako a koľko máte robiť doma. Neexistuje terapia ani výživový doplnok, ktorý by Vám dieťa vyliečil bez toho, aby ste vy ako rodič pohli prstom. Kto to tvrdí, klame. Dobrý logopéd vie, že termín 1-2x do mesiaca nestačí. (Chceli by sme Vám ho dať častejšie, naozaj, ale kapacity nás nepustia…) Dobrý logopéd vie, že bez domácich úloh úspech neuvidíme, preto si dá záležať na tom, aby ste vedeli, čo, ako a prečo máte s dieťaťom robiť doma.
Dobrý logopéd nemusí byť sympatický, ale Váš logopéd áno. To, či je Vám logopéd sympatický alebo nie nehovorí absolútne nič o tom, aký je odborník. Toto kritérium u mnohých rodičov však zaváži a je absolútne oprávnené. Asi nebudete chodiť k logopédovi, ku ktorému chodíte vy alebo dieťa „na silu“. Takáto terapia nebude veľmi efektívna. Aj veľmi dobrému logopédovi sa občas stane, že si s niektorým rodičom alebo dieťaťom jednoducho „nesadne“. Aj toto kritérium je teda tiež veľmi dôležité, hoci nevypovedá o schopnostiach, vedomostiach či odbornosti logopéda. Treba si dať však pozor na opačnú situáciu – len to, že je človek sympatický, nemusí znamenať, že je aj kvalitný odborník. Ak teda máte kolónku sympatický odškrtnutú, pozrite sa na ešte na tých ďalších 6 😉
Prajem Vám, aby ste našli dobrého logopéda včas
a zažili skoré rečové úspechy!