Dá sa robiť logopédia online?
Logopedická intervencia sa skladá z viacerých častí. Patrí sem anamnéza, diagnostika, terapia a poradenstvo.
Anamnéza sa online urobiť dá.
Je to polo-riadený rozhovor, ktorý vedie odborný zamestnanec (logopéd) s rodičom/ pestúnom. Pýta sa v ňom na tehotenstvo a pôrod, raný vývin dieťaťa, ochorenia v rodine, návštevu iných odborníkov, aktuálne ťažkosti dieťaťa ale i na obavy a očakávania rodičov. Výsledkom anamnestického rozhovoru sú hypotézy, s čím a prečo má dieťa ťažkosti a návrh ďalšieho postupu: ďalších odborných vyšetrení a diagnostík, ktoré je potrebné urobiť, aby sme dané hypotézy potvrdili alebo vyvrátili. Anamnéza je prvý krok. Nik neurobí diagnostiku bez toho, aby najskôr poznal anamnézu dieťaťa. Odborník zároveň počas anamnézy rodiča môže upokojiť a informovať, vysvetliť základné súvislosti.
Pochybnosti rodiča sú dobrým a dostatočným dôvodom k tomu, aby vyhľadal odborníka a uskutočnil anamnestickú konzultáciu. Po nej ešte nezíska diagnostický záver, ale bude lepšie zorientovaný, bude vedieť čo jeho dieťa ešte čaká.
Ak čakáte pridlho na prvý termín u logopéda, môžete si urobiť anamnestickú konzultáciu online tu.
Logopedická diagnostika sa online urobiť nedá.
Žiaľ, komplexná logopedická diagnostika sa nedá urobiť bez toho, aby logopéd dieťa videl a počul naživo. Dá sa však urobiť čiastková diagnostika prostredníctvom dotazníkov, ktoré vypĺňa rodič a prostredníctvom kvalitnej videonahrávky dieťaťa. Tieto metódy sa bežne používajú aj v priebehu logopedickej diagnostiky, obzvlášť u detí vo veku do 4 rokov.
Takáto čiastková diagnostika môže byť dočasným riešením napríklad pre rodičov, ktorí žijú v zahraničí a nemajú prístup k slovenskému logopédovi.
Ak je to Váš prípad, môžete sa zapojiť do FB skupiny „V zahraničí bez logopéda“ alebo si objednať konzultáciu so slovenskou logopedičkou online.
Logopedická terapia sa online robiť dá, ale má obmedzenia.
Ešte pár rokov dozadu by Vám väčšina slovenských logopédov povedala, že si to vôbec nevie predstaviť. Pandémia a lockdown nás však mnohých naučili, že s deťmi sa dá hravou formou pracovať aj spoza obrazovky. Nie je to však len niečo, čo nás naučila pandémia. Volá sa to telepractice a v zahraničí je bežnou praxou v humanitných odboroch ako je logopédia, psychológia, špeciálna pedagogika, dokonca sa už takéto konzultácie využívajú aj v zdravotníctve. Logopedická intervencia online je pomerne bežná v rozvinutých severských krajinách ako Fínsko, Nórsko, Švédsko či Kanada, kde geografické podmienky alebo rozloženie obyvateľstva sťažujú prístup k službám.
Telepractice však má určité požiadavky (na dieťa, na technické zabezpečenie spojenia ale aj na logopéda) a tiež mnohé obmedzenia. Telepractice rozhodne nie je pre každého. V prvom rade musí byť dieťa schopné vnímať terapeuta cez obrazovku a aktívne s ním spolupracovať.
Online sa dá pomerne dobre pracovať napríklad s deťmi, ktoré logopéd už osobne videl a má urobenú komplexnú diagnostiku. Online sa dá dobre podporiť aj domáci nácvik – napríklad, keď potrebujete zautomatizovať správne vyvodenú hlásku, online konzultácia alebo aj kurz pre deti s aktívnymi cvičeniami môže byť dobrá motivácia pre dieťa k domácemu cvičeniu.
Ak Vaše dieťa ešte nevie povedať hlásku R alebo ju nemá zautomatizovanú, môžete skúsiť tento kurz pre deti!
Online sa dá pracovať aj s rodičmi – ktorí môžu prejsť rodičovským tréningom, videotréningom, nácvikom rodičovských zručností – toto všetko sa dá aj online bez prítomnosti dieťaťa, ak taká forma rodičovi viac vyhovuje.
Ak sa Vaše dieťa v ranom veku oneskoruje v reči, takýmto spôsobom môžete absolvovať aj Kurz Nehovorí? Nečakajte! V ktorom si osvojíte efektívne komunikačné stratégie. Vďaka nim môžete stimulovať vývin reči Vášho dieťaťa doma vždy, keď ste s ním.
Logopedické poradenstvo sa online robiť dá.
Z možností online služieb je to tá nie len najvhodnejšia a najefektívnejšia, ale najmä vie byť včasná a rýchla. Žiaľ, logopédov na Slovensku je žalostne málo, preto sú čakacie doby k niektorým logopédom aj 6-12 mesiacov. To je nesmierne veľa. Kým čakáte na termín, online poradenstvo pre rodiča môže byť efektívny spôsob, ako:
-
porozumieť zákonitostiam vývinu reči
-
zorientovať sa v tom, kde sa Vaše dieťa vo vývine reči nachádza
-
získať adekvátne očakávania od reči dieťaťa zistiť, aké schopnosti má na dosah
-
zahnať obavy a zodpovedať otázky
-
všímať si aj drobné pokroky v reči a tešiť sa z nich
-
zistiť približnú prognózu
-
naučiť sa spracovať vlastné negatívne pocity, ktoré rodičom často vznikajú pri výchove detí s ťažkosťami v reči
-
pripraviť sa na domáci tréning – naučiť sa rozvíjať reč dieťaťa kedykoľvek počas dňa u mladších detí – a vytvoriť si návyk pravidelného cieleného tréningu u starších detí
Pretože „Rodič, ktorý vie nielen to, ČO má doma trénovať, ale porozumie aj tomu, AKO a PREČO, sa odrazu stáva efektívnym spoluterapeutom a najlepším odborníkom na svoje dieťa.“ Mgr. Jana Pečarková: Logopédia včas – otázky a odpovede
Ak máte záujem o logopedické poradenstvo online alebo kúpu knihy Logopédia včas – otázky a odpovede, objednáte si ich tu.
LOGOPÉDIA VČAS – otázky a odpovede obsahuje 125 otázok, ktoré sa ma rodičia často pýtajú + odborné, no zrozumiteľné odpovede a rady rodičom. Je prehladne rozdelená do kapitol (vývin reči, podpora vývinu, príčiny ťažkostí, viacjazyčnosť, nesprávna výslovnosť, oneskorený vývin reči, neplynulá reč, hlas, škola a poruchy reči, autizmus, postihnutie a reč, kde hľadať pomoc, ako to vyzerá na logopédií, oblasti stimulácie, domáci tréning) preto si svoje otázky rýchlo a jednoducho nájdete alebo si môžete prečítať tie kapitoly, ktoré Vás najviac zaujímajú. Navyše, obsahuje 2 checklisty „Ako má zdravé dieťa rozprávať v 3 a v 5 rokoch“ a 18 ilustrovaných oromotorických kartičiek formátu A5.